Od początku tworzenia, prawie 15 lat temu, ORFEO jest niezwykle owocnym laboratorium badawczym dla rozwiązań technicznych JMR. Dążąc do przesuwania granic możliwości systemu tych rozmiarów, ORFEO umożliwiło nam osiągnięcie imponującego stopnia dojrzałości i harmonijnego bogactwa dźwięku. Generacja po generacji, nigdy nie przestało zaskakiwać i zachwycać nas zwiększaniem możliwości dynamicznych i obrazem dźwiękowym, coraz pełniejszym i, co równie ważne, jeszcze dokładniejszym i wyraźniejszym.
Dążąc do przesuwania granic możliwości systemu tych rozmiarów, ORFEO umożliwiło nam osiągnięcie imponującego stopnia dojrzałości i harmonijnego bogactwa dźwięku. Generacja po generacji, nigdy nie przestało zaskakiwać i zachwycać nas zwiększaniem możliwości dynamicznych i obrazem dźwiękowym, coraz pełniejszym i, co równie ważne, jeszcze dokładniejszym i wyraźniejszym. Rozwijane cierpliwie i z wielkim rygorem, Orféo w tej wersji Jubilee jest kwintesencją wiedzy i doświadczenia JMR. Skrajna liniowość i generowanie sygnału o stałej gęstości niezależnie od zakresu, zauważalnie łatwo i bez przerysowania wydaje z siebie subtelną i zróżnicowaną muzykę. Swoboda przy małych formacjach akustycznych i przy przetwarzaniu tellurycznym orkiestry symfonicznej stwarza wrażenie spokoju systemu bez ograniczeń. Orféo Jubilé nie jest ulepszeniem wersji Supreme V2, ale zupełnie nowym wytworem opartym na tej samej koncepcji. Względnie kompaktowy głośnik 2,5-drożny o wysokiej wydajności i bardzo wysokimi możliwościami tonu i energii. Wszystkie elementy techniczne zostały zrewidowane: zasada przetwarzania, głośniki, sieć zwrotnicy, a nawet estetyka. Sylwetka jest typowa dla wszystkich głośników Jubilee, z szeroką listwą na tylnej krawędzi poziomej szafki. Nieco większa głośność zapewnia zgodność z strojeniem nowego, doskonale zoptymalizowanego przetwarzania akustycznego i jeszcze niższego strojenia. Harmonijne bogactwo, które cechuje produkty JMR jest doskonale zachowane, bez przesady i bez poświęcania transparentności i bezpośredniości potrzebnej do dobrego odczytu treści muzycznej. Czytelność interpretacji utworów, nawet bardzo złożonych, staje się zaskakująco łatwa, a odsłuch odbywa się bez wysiłku, zupełnie naturalnie. Bardzo zaawansowany technicznie, wyrafinowane, jak zwykle w JMR, oraz zweryfikowane przez wiele godzin odsłuchu. Dzięki temu możemy, gdy pomiary przestają być miarodajne, kontynuować optymalizację wydajności, pamiętając, że system, choć zaawansowany technicznie, musi być przede wszystkim prawdziwym przewodnikiem emocji. Dzięki względnie wysokiej skuteczności i wyjątkowej liniowości krzywej impedancji, Orféo Jubilé jest łatwe do prowadzenia. Mimo to, do odkrycia pięknej żywotności i imponującej dynamiki niezbędna jest elektronika o pięknej charakterystyce dźwiękowej, wyposażona w dobrze zwymiarowane zasilacze. Choć cechuje się bardzo szeroką charakterystyką częstotliwościową w dolnej części zakresu, Orféo Jubilé jest łatwe do ustawienia, nawet we względnie małym pomieszczeniu. Proporcje geometrii i niezwykle szczegółowe wykończenie tworzą przedmiot, który łatwo zintegrować z każdym wnętrzem, klasycznym lub nowoczesnym.
OBUDOWA AKUSTYCZNA:
Przetwarzanie akustyczne zastrzeżone dla naszych wytworów zostało przeprojektowane, a jego profil zoptymalizowany, ale pozostaje trójkątną linią przesyłową dostrojoną w fali ¼ i prowadzącą do otworu z przodu, u stóp obudowy. Ta nowa wersja trójkątnej linii przesyłowej pozwala praktycznie wyeliminować materiał tłumiący z samej linii: tylko ściana działowa jest pokryta cienką pianką akustyczną, a korona z pianki komórkowej pełni funkcję diody akustycznej z tyłu stożków przetworników. Żaden materiał tłumiący nie utrudnia przepływu powietrza podczas przetwarzania. Dzięki temu szybkość propagacji sygnału w linii jest znacznie wyższa, a opóźnienie grupowe systemu istotnie poprawione. Dla lepszej kontroli nad zjawiskami wibracji, pokryliśmy dużą część powierzchni wewnętrznych szafki bitumem i tworzywem lepkosprężystym umieszczonym eksperymentalnie w strategicznych punktach. Głośnik wysokotonowy jest obudowany solidnym toczonym drewnem, które zostało oddzielone od górnej powierzchni szafki przy użyciu łączenia bitumicznego i przymocowane przy użyciu specjalnego sprzęgła. Cała szafka jest osadzona na podstawie, która jest oddzielona łączeniem z tworzywa lepkosprężystego i umieszczona na dwóch regulowanych kolcach.
GŁOŚNIK WYSOKOTONOWY:
Głośnik wysokotonowy typu AST: Składa się z karbowanej membrany o szerokości 25 mm i wysokości 60 mm, której podparcie silikonowe jest pokryte bardzo cienką folią z bardzo lekkiego aluminium lotniczego. Membrana ta jest skrzyżowana z drutem aluminiowym i otoczona dwoma bardzo mocnymi prętami neodymowymi. Zasada działania jest taka sama jak w przypadku przetwornika Heil lub AMT, ale cechą szczególną jest zastosowanie membrany, która nie ma rezonansu własnego. W przeciwieństwie do AMT z rozwiązaniem KAPTON przy membranach, ten typ jest bardzo gładki, a jednocześnie bardzo informacyjny i szybki. W przeciwieństwie do tradycyjnego wstęgowego głośnika wysokotonowego, który wypycha powietrze naprzód, głośnik wysokotonowy typu AST ściska powietrze między fałdami i wyrzuca je z bardzo dużą prędkością, uzyskując znacznie większą dynamikę (przy dużych różnicach poziomów i przy bardzo małych niuansach…). Nie jest wrażliwy, oferuje obsługę dużej mocy i wyraźnie niższy poziom zniekształceń niż typ wstęgowy, zwłaszcza na końcu pasma, gdzie ruchy są najważniejsze. Umożliwia to użytkowanie przy znacznie niższej częstotliwości niż typ wstęgowy, przy znacznie mniej stromym spadku zwrotnicy. Co więcej krzywa impedancji jest idealnie prosta i nie ma zaznaczonej częstotliwości rezonansu. Ostatecznie kierunkowość pozioma jest skrajnie niska. Ze względu na działanie dipolowe, bardzo ważne jest przypisanie małego przetwarzania zamkniętego z tyłu, które wymaga strojenia eksperymentalnego i tłumienia skrajnie napowietrzonym, specjalnym filcem.
GŁOŚNIKI NISKO-/ŚREDNIOTONOWE:
Te nowe głośniki 180 mm zostały opracowane we współpracy z niemiecką firmą, która pracuje tylko nad produktami OEM. Wcześniej współpracowaliśmy przy głośniku wysokotonowym CANTABILE Jubilee, który według mnie jest prawdopodobnie najlepszym tekstylnym kopułkowym głośnikiem wysokotonowym. Prace nad wieloma prototypami w celu zakończenia badań tego potężnego głośnika trwały prawie półtora roku. Stożek składa się z 7 warstw włókien węglowych i PEEK (polieteroeteroketon). Wykonywanie tej konstrukcji jest szczególnie długotrwałe i złożone, ponieważ każda warstwa musi zostać wykonana z bardzo ścisłym czasem suszenia w celu uzyskania maksymalnej jednorodności. Powierzchnia zewnętrzna (granularna) stożka podlega obróbce plazmowej, która zapobiega powstawaniu fal stacjonarnych. Ten stożek łączy doskonałą lekkość z dobrą sztywnością, ale przede wszystkim oferuje doskonałe tłumienie wewnętrzne. Stożek głośnika to inteligentna równowaga między sztywnością a tłumieniem wewnętrznym, która eliminuje rezonans właściwy dla użytych materiałów. W tej szczególnej kwestii uzyskaliśmy zadowalające rezultaty. Stożek ten jest wzbudzany cewką głosową 37 mm o długości 16 mm, nawiniętą na dwie warstwy z wentylowanym podparciem z włókna szklanego. Podparcie to podlega obróbce powierzchniowej, dzięki której absorbuje maksimum częstotliwości rezonansu naturalnego. Pierścień z materiału obrabianego plazmowo jest też umieszczony na polu nośnym cewki w celu uniknięcia manifestacji akustycznej materiału nośnego cewki. W szczelinie powietrznej znajduje się pierścień z czystej miedzi, który zapewnia liniowość impedancji przetwornika na końcu pasma oraz ogranicza jego zniekształcenia poprzez poprawę koncentracji strumienia indukcji magnetycznej wokół cewki. Resor jest wentylowany, a progresywny profil umożliwia przesuwanie ze stałą siłą zwrotną niezależnie od amplitudy przesunięcia. Głośnik niskotonowy ma podwójny magnes ferrytowy 100 mm z podwójnym pierścieniem sterującym i bardzo silnym polem magnetycznym. Zawieszenia gumowe NBR mają profil krzywizny zoptymalizowany w celu uzyskania progresywnego frakcjonowania i maksymalnej skuteczności powrotu zgodnych z częścią ruchomą. Kosz jest wykonany z aluminium i mocno otwiera tylną powierzchnię stożka. Jego rdzeń jest przebity, ale otrzymuje tłumienie złożone z wielu tarcz z filcu mikrofonowego. Osłona przeciwpyłowa kopułki z impregnowaną tkaniną, ze specjalną obróbką wewnętrznych pokryw bocznych cewki, jest klejona do stożka przy użyciu kleju lateksowego. Głośniki te są naprężane w standardowy sposób przy użyciu drążków gwintowanych ze stali nierdzewnej, które dociskają zacisk przetwornika i są naprężane na ścianie tylnej szafki. Zasada ta powoduje powrót odniesienia mechanicznego głośnika do tyłu obudowy i zapewnia lepszy rozkład siły mechanicznej na przedniej ścianie szafki. Rozwiązanie to poprawia działanie w stanach przejściowych HP poprzez stabilizację odniesienia mechanicznego. Efektem jest medium oczyszczone z wszelkich zniekształceń związanych z mikro-przemieszczeniami przetwornika oraz znacznie szybszy i lepiej wytłumiony reżim impulsowy.
ZWROTNICA:
Temu urządzeniu poświęciliśmy dużo uwagi i bardzo długi czas optymalizacji. Przez 6 miesięcy porównywaliśmy i próbowaliśmy różnych konfiguracji zwrotnic, ale także różnych typów i marek podzespołów, aby zachować tylko najlepsze. Podzespoły te cechują się nadzwyczajną jakością, przez co są szczególnie kosztowne. Zakres prób obejmował pomiar przebiegu, ale także i w szczególności odsłuch w celu wybrania rozwiązań, które poza pracami laboratoryjnymi okażą się najlepsze do słuchania. Jak zwykle, dążyliśmy do maksymalnego ograniczenia liczby Podzespołów w celu uzyskania głośnika łatwego we wzbudzaniu. Brak obwodu rezonansu lub obwodu korektora. Zastosowano tylko podzespoły wymagane w zwrotnicy typu 6/12/12 db/oktawa. Jest to konfiguracja 2,5-drożna. Dwa głośniki nisko-/średniotonowe pracują w tandemie i w fazie poniżej 400 hz w przypadku podłączenia głośnika niskotonowego w trybie 6 db/oktawa. Górny głośnik jest przypisany do zakresu średniego/niskiego i przy 3500 hz łączy się z głośnikiem wysokotonowym. Nie jest filtrowany do niskiej częstotliwości. Filtr składa się z dwóch oddzielnych ogniw skierowanych i oddzielonych w celu wyeliminowania modulacji skrośnej podzespołów w miarę możliwości. Zastosowano srebrne kondensatory zakończone przewodem HP1132 (srebrny/miedziany). Orientacja uzwojenia jest zaznaczona i właściwa dla przeznaczenia (wyprodukowane zgodnie ze specyfikacjami francuskiej firmy S.C.R.). Cewki są wykonane z folii z czystej miedzi o dużych wymiarach, owiniętych wokół pełnego rdzenia drewnianego i osadzonych w wosku w celu wyeliminowania niepożądanego promieniowania modulacji skrośnej. Cechą szczególną tych cewek jest bardzo niski poziom zniekształceń, bardzo niska rezystancja wewnętrzna i bardzo wysokie możliwości utrzymania mocy. Efektem jest bardzo pełny bas, którego artykulacja cechuje się dużą gęstością, mocą i doskonałą dynamiką. Są one używane w zakresie tonów niskich, ale także do połączenia zakresu tonów średnich z głośnikiem wysokotonowym. Są ustawione naprzeciw siebie w celu uniknięcia niepożądanego promieniowania. Oporniki do wyrównywania poziomów głośnika wysokotonowego są najwyższej jakości. Są zwijane i otoczone rurką miedzianą podłączoną do uziemienia systemu (składają się z trzech przewodów, wejścia, wyjścia i uziemienia, muszą być ustawione w kierunku przepływu sygnału). Następnie zespół jest osadzany w żywicy obojętnej. Rurka miedziana pełni funkcję ekranu (klatka Faradaya) i eliminuje wszelkie zakłócenia elektromagnetyczne wokół podzespołu, które są usuwane z systemu przez uziemienie, ale także doskonale rozprasza ciepło. Dzięki temu poziom zniekształceń tego opornika jest szczególnie niski. Przy dużych różnicach poziomów konwencjonalne oporniki mają tendencję do silnego nagrzewania się, co powoduje zniekształcenia. Dzięki tym opornikom wysokie częstotliwości są bardzo transparentne (usuwanie mikro-wyładowań), niezwykle dynamiczne, zdumiewająco naturalne i zostawiają miejsce na wszystkie mikro-informacje niezbędne, aby naprawdę słuchać muzyki. Gradient harmoniczny jest znacznie bardziej logiczny i wolny od „żużlu”. Wysoka częstotliwość jest płynna i precyzyjna, bez uporczywości i niepożądanej ziarnistości. Jak zwykle, wszystkie filtry są wykonane ręcznie, bez użycia płytki drukowanej. Podzespoły są lutowane bezpośrednio do siebie lutem srebrnym ROHS i mocowane klejem elastycznym do płyt Forex, które izolują podzespoły od drgań. Wszystkie przewody wewnętrzne są wykonywane przy użyciu kabla HP1132, którego przekrój jest podwojony w zakresie tonów średnich i niskich. Każdy podzespół jest mierzony i sortowany w parach z ograniczeniem tolerancji do 1%. Dzięki temu podzespoły filtrów pary głośników mają idealnie identyczne wartości. Podłączenie głośników jest wykonywane przy użyciu wysokiej jakości zacisków Mundorf z czystej miedzi, wybranych ze względu na wybitną muzyczność. Są one mocowane do pokrytej bitumem płyty aluminiowej. Kable są podłączone do filtra biernego bez lutowania, przy użyciu końcówek z czystej miedzi, także firmy Mundorf.
PARAMETRY ELEKTRYCZNO-AKUSTYCZNE:
Impedancja znamionowa: 4 Ω (min. 3,8 Ω)
Skuteczność: 91 db/W/m (2,83 V)
Obsługa mocy: 90 do 300 W
Charakterystyka częstotliwościowa: 32 do 25 khz (30 hz przy -6 db)
Wymiary:
Wys.: 116 cm
Szer.: 23,5 cm
Gł.: 33 cm (bez podstawy) 39 cm (z podstawą)
Waga: 40 kg szt.
WYKOŃCZENIE:
Okleina z prawdziwego drewna aniegre, wiśniowa bejca, perłowy antracytowy szary, perłowy biały, satynowy czarny